Ik heb je laten zien hoe je met een flitser op de camera (zogenaamde systeem of opsteek flitser) toch een aardige portretten kan maken. Daarbij moet je flitskop wel kunnen draaien.

Opname 01:

Opname 01

Met de flitskop rechtstreeks richting model vanaf de camera krijg je frontaal en hard licht. Hard licht is te herkennen aan de duidelijk zichtbare schaduwlijnen onder de neus en onder de kin en de schaduwlijntjes net onder de brilmontuur. Die schaduwlijnen zijn duidelijke lijnen, ze stoppen abrubt (hard), er is geen vloeiende overgang van schaduw naar de huidtint. Dat komt omdat de flitskop erg klein is ten opzichte van je onderwerp (dan ontstaat hard licht). Dit is geen fraai portretlicht.

Opname 02:

Workshop20150203-02

Flitskop is nu naar links gedraaid richting een groot wit vlak, witte muur bijvoorbeeld. Nu komt het licht van links op het model. Je ziet ook gelijk dat niet de flitser, maar de witte muur nu de lichtbron is voor het model. De flitser zorgt er alleen maar voor dat er een grote lichtvlek ontstaat op de muur. Die grote lichtvlek is veel groter dan de flitskop zelf en daarom is dit licht ook zachter.
Dat de rechterzijde van gezicht donker is heeft niets te maken met hard of zacht licht, maar met contrast. In dit geval is het contrast dus vrij hoog tussen de goed belichte linkerkant en de schaduwzijde aan de rechterkant van gezicht.

Opname 03:

Workshop20150203-03

Flitskop is nu naar boven gedraaid richting plafond. Nu komt het licht van boven op het model. Je ziet ook gelijk dat niet de flitser, maar het plafond nu de lichtbron is voor het model. De flitser zorgt er alleen maar voor dat er een grote lichtvlek ontstaat op het plafond. Die grote lichtvlek is veel groter dan de flitskop zelf en daarom is dit licht ook zachter.
Het licht is hetzelfde als bij opname 02, maar het oogt nu anders omdat de richting van het licht anders is. Dus je ziet gelijk hoe belangrijk de richting van het licht is. Licht van boven veroorzaakt schaduwen onder de neus, onder de kin en in de ogen als model diepe oogkassen heeft.

Opname 04:

Workshop20150203-04

Flitskop is nu naar achteren gedraaid richting een witte muur achter mij. Nu komt het licht (van achter mij) frontaal op het model. Je ziet ook gelijk dat niet de flitser, maar de muur achter me nu de lichtbron is voor het model. De flitser zorgt er alleen maar voor dat er een grote lichtvlek ontstaat op de muur. Die grote lichtvlek is veel groter dan de flitskop zelf en daarom is dit licht ook zachter.
De kwaliteit van het licht is hetzelfde als opname 02 en 03, maar de richting is nu frontaal op het model. Ook bij opname 01 was het licht frontaal op model, maar daarbij kwam het licht rechtstreeks uit de flitskop die erg klein is en dus hard licht geeft. Je ziet daarom duidelijk verschil in de schaduw onder de neus, die bij deze opname er ook wel is maar niet zo hard en abrubt als bij opname 01.

Onthoud dus:
Kleine lichtbron geeft hard licht, grote lichtbron geeft zacht licht (in verhouding tot onderwerp). Deze regel geldt natuurlijk niet alleen voor portret, maar voor alles.

Opname 05:

Workshop20150203-05

Deze opname is eigenlijk hetzelfde als opname 02, maar nu niet exact 90°. Nu draai ik zelf een beetje naar rechts (muur loopt links schuin achter me langs) en draai de flitskop een beetje verder door naar achteren zodat hij weer op de muur gericht staat.Het licht komt nu een beetje schuin naast mij vandaan richting het model (ongeveer 45°).

Opname 06:

Workshop20150203-06

En als je ook een reflectie scherm rechts naast het model neer zet dan verlaag je het contrast (m.a.w. de schaduw maak je een beetje lichter) en zo ontstaat opname 06.

Opname 07:

Workshop20150203-07

Met deze kennis kunnen we een fraai portret maken, met toch gewoon de flitser op de camera. We nemen de verlichting situatie van opname 06 en combineren dat met een bepaalde pose van het model. Model draait z’n lichaam een klein beetje naar rechts en z’n neus de andere kant op richting het licht (ogen naar de camera). Zo ontstaat er al een aardig portret.

Dit zou je als startpunt kunnen gebruiken als je nog niet precies een duidelijk idee hebt voor een portret. Je kunt dan variëren met en zonder reflectiescherm, het licht iets meer naar links of rechts, hoofd model iets meer naar links of rechts. Op deze manier leer je al snel zien wat het licht doet in het gezicht.