In deze workshop heb ik geprobeerd uit te leggen hoe je het licht naar je hand kan zetten.

Ik ben begonnen met uit te leggen wat hard licht en zacht ligt is en hoe belangrijk de richting van het licht is. Dit zijn terugkomende items, omdat dit wel één van de belangrijkste dingen zijn die je moet begrijpen als je zelf licht gaat toepassen. En sowieso belangrijk bij alle vormen van fotografie.

Drie belangrijke eigenschappen/kwaliteit van het licht (voor ons als fotograaf) dat telkens weer voorbij komt:
– Hard licht (kleine lichtbron)
– Zacht licht (grote lichtbron)
– Richting van het licht

Hard licht krijg je alleen als de lichtbron klein is t.o.v. je onderwerp. En zacht licht heb je als de lichtbron groot is t.o.v. je onderwerp. Het verschil tussen hard en zacht licht heeft dus alleen maar te maken met de grootte, de oppervlakte van de lichtbron. Heeft niets te maken met de hoeveelheid licht.

Met alleen maar de flitser gericht op je model krijg je dus hard licht. Die kop (lichtbron) van de flitser is erg klein.

Zet je een witte paraplu voor de flitser waar je doorheen kan flitsen dan zal nu de paraplu de lichtbron zijn voor je model. En die paraplu is veel groter dan die kleine flitskop dus zal je verlichting daardoor zachter worden.
Wel moet je het vermogen op de flitser iets hoger zetten als de paraplu ervoor zit, want die paraplu houd ook iets licht tegen (of iso iets hoger of diafragma iets verder open).

Je kan natuurlijk ook de flitser op een muur richten. Dan wordt het licht nog zachter, want nu is de grote lichtvlek op de muur (ontstaan door de flitser) de lichtbron voor je model geworden en niet de flitser zelf. Komt het licht erg van rechts (zoals in dit voorbeeld) dan zal je waarschijnlijk ook donkere schaduwen krijgen aan de linker kant van het gezicht (daar komt immers geen licht vandaan).

Om die donkere schaduwen weer lichter te maken kun je aan de linkerkant iets wits houden/neerzetten. Een reflectie scherm bijvoorbeeld, maar kan ook iets anders zijn dat wit is (gebruik je fantasie en wat je bij de hand hebt).

Nu hebben we telkens het licht van opzij laten komen. Maar wat ook kan is om het licht recht van boven vanaf de camera te laten komen. We gaan dus de richting van het licht aanpassen. Nu zetten we de flitser (natuurlijk met een witte paraplu erop om het zachter te maken) recht achter de camera en hoger dan de camera. We staan nu te fotograferen net onder de flitser die gericht staat op het model. We maken een foto en zien dat het wel wat donkere schaduwen onder de neus, kin en oogkassen veroorzaakt.

Dit kunnen we op dezelfde manier lichter maken als de vorige opname. We pakken een reflectie-scherm (of iets anders wat wit is) en houden die net onder de kin van model. Hiermee komt er dus ook wat licht onder tegen de kin, onder de neus en oogkassen terecht waardoor die donkere schaduw lichter wordt.

Ook heb ik nog laten zien hoe je high key verlichting kan maken en low key. Met high key is het de bedoeling om het beeld zo licht mogelijk te laten zijn. Dus kies ook een model met licht haar en lichte kleding. Met licht kun je dat effect verder versterken door erg zacht licht te gebruiken en de opname daarbij iets over te belichten. Let op dat je wel doortekening houd in de huid en dat er geen egale witte vlekken in zitten.

Voor deze high key opname zorgen we dat er achter ons (standpunt fotograaf) een witte muur is of iets anders wat groot en wit is. Het liefst is de hele ruimte wit. Ook achter het model zit een witte achtergrond. Nu richten we de flitser niet op model of zijwand, maar gericht op de witte muur achter ons. Dus gezien vanaf het standpunt van het model komt nu al het licht van die muur die recht tegenover haar staat. Het licht wordt door die grote muur (groot oppervlak) erg zacht en direct/frontaal gericht op model. Er zal daardoor ook zo goed als geen schaduw te zien zijn.

Met low key is het de bedoeling dat het beeld zo donker mogelijk is. Dus kies een (donker) model met donker haar en donkere kleding. Met hard licht versterk je het effect van low key en daarbij gaan we iets onder belichten. Let op dat er niet teveel egaal zwart in je foto zit (het liefst vele hele donkere tinten dan egaal zwart).

Voor low key heb je het liefst een wat donkere ruimte nodig. Achter het model zetten we een donkere achtergrond. Nu zetten we de flitser schuin achter het model en richten we de flitser direct op het model. We gebruiken de ‘kale’ flitskop om zo hard licht te creëren, dus geen paraplu erop. Je kan natuurlijk wat experimenteren met een paraplu voor de flitser, maar zorg dat het gehele beeld niet te licht wordt om het gevoel van low key te behouden.